HOME
COMPANIA
BRANDURI
BRANDING
PRESA
 
Analize Branding
Linkuri Branding

Rolurile pe care le joaca brandurile

De ce este necesar sa dezvoltam branduri? De ce consumatorii prefera brandurile produselor no name? Care sunt beneficiile pe care le pot aduce brandurile unei companii? Iata cateva dintre raspunsuri in articolul de mai jos.

Brandul identifica, diferentiaza si promite Brandul era si a ramas un simbol unic care permite identificarea provenientei si diferentierea produselor unele de altele. Dar brandul este si o promisiune de calitate. Consumatorii au încredere în producatorii care stau în spatele unui brand. Experienta placuta pe care au avut-o cu anumite branduri determina consumatorii sa dezvolte preferinte si sa manifeste un anumit atasament emotional pentru brand. Pentru a face o comparatie sugestiva, brandul este ca o oaza în desert: o vezi de la departare pentru ca se diferentiaza de tot ce are împrejur, o cunosti pentru ca ti-a mai oferit experiente placute si în trecut si te bucuri ca ti-a iesit în cale din nou pentru ca esti sigur ca a ramas acelasi loc minunat.

Brandurile reduc riscurile pentru consumator Riscurile pe care le implica achizitia unui bun sunt reprezentate de temerile pe care fiecare dintre noi le avem atunci când cumparam un produs: oare este asa cum îmi doresc, oare nu este periculos pentru sanatate, oare îsi merita banii, oare ma fac de râs cu el, oare trebuie sa îmi pierd timpul cu cumpararea unui alt produs daca acesta nu este bun? Brandurile, prin promisiunea de calitate pe care o fac, reduc mult aceste riscuri. Cu cât o achizitie implica mai multe riscuri, cu atât brandul este mai important în decizia de achizitie (riscurile pe care le presupune achizitia unei reviste sunt incomparabil mai mici decât riscurile pe care le presupune achizitia unei masini).
 
Brandurile aduc companiilor detinatoare un avantaj considerabil fata de concurenta A avea branduri puternice înseamna a diminua riscurile unei afaceri (veniturile si cash flow-ul sunt mai stabile) si a obtine profituri mai mari ( marjele de profit sunt mai mari datorita capacitatii brandurilor dominante de a obtine preturi mai mari, de a domina parti mai mari din piata si de a negocia cu retailerii costuri de distributie mai mici).

Brandurile sunt unice Brandurile sunt si ele active ale unei companii, ca si investitiile în tehnologii de fabricatie. Cu toate acestea brandurile sunt mai valoroase decât acestea pentru ca sunt protejate din punct de vedere legal si de aceea nu pot fi copiate. Acest fapt face ca brandurile sa fie valoroase, rare, imposibil de copiat si imposibil de înlocuit unele cu altele. (orice poate produce fara mare succes cola, dar numai o companie poate produce Coca-Cola, cel mai valoros brand din lume). Brandurile puternice se tranzactioneaza pentru sume fabuloase, deoarece ele sunt însotite de un alt bun valoros: consumatorii loiali brandului.
 
Brandurile aduc beneficii intangibile, generând loialitatea consumatorului Costul atragerii de noi consumatori este de cel putin cinci ori mai mare decât costul pastrarii celor deja existenti. Este clara importanta pe care o are loialitatea consumatorilor, care la rândul ei depinde de mai multi factori precum: costurile implicate de înlocuirea produsului cu un altul (riscurile acelea de care era vorba mai sus), diferentierea unui brand fata de altul si preferinta pentru un anumit brand.

Brandul adauga la beneficiile de baza ale produsului o serie de beneficii intangibile (cum ar fi reducerea riscului achizitiei si beneficii emotionale suplimentare) care îi maresc considerabil valoarea. Aceste beneficii intangibile nu fac decât sa creasca diferentierea produsului si prin aceasta loialitatea consumatorului. Un cumparator de BMW nu cumpara doar o masina, un vehicul cu patru roti capabil sa îl transporte dintr-un punct în altul; el cumpara statutul social asociat cu o astfel de masina, cumpara notorietatea, cumpara calitatea pe care o inspira un producator german si alte beneficii intangibile pentru care el este dispus sa plateasca în plus (aceeasi masina fara brand ar valora mult mai putin).

Brandul este un mini-monopol legal Cele doua tipuri extreme de piata sunt monopulul si competitia perfecta. Competitia perfecta este caracterizata de existenta a multi ofertanti ce au produse similare; preturile sunt fixate de catre piata ceea ce duce la o elasticitate ridicata a pretului: la o crestere mica a pretului îi va corespunde o scadere accentuata a cererii. Pe o piata cu competitie perfecta câstiga cel ce produce cu costuri mici, fapt ce duce la o scadere a marjei de profit pâna la pragul la care efortul de a produce nu mai este justificat. Piata produselor de hârtie se apropie de o piata cu competitie perfecta: multi competitori, produse care se pot diferentia cu greu, pretul are o importanta foarte ridicata între criteriile de alegere, competitorii încearca sa atraga consumatorii coborând tot mai mult pretul. Dar jocul cu preturile este unul periculos deoarece mereu se va gasi un competitor care sa scada si mai mult pretul. Daca produsul tau nu se diferentiaza, vei fi obligat sa scazi la rândul tau pretul si asa mai departe pâna se va ajunge la 0 profit, adica venituri egal costuri....ceea ce înseamna ca ori produci, ori nu produci tot aia e.

Rolul central al strategiei de marketing este sa faca pietele imperfecte. Aici brandurile joaca un rol important, deoarece brandurile diferentiaza. Loialitatea fata de brand este o dovada ca preferintele consumatorului nu sunt întotdeauna determinate de cel mai mic pret. Brandurile reduc competitia bazata pe preturi si scad elesticitatea pretului, ceea ce înseamna ca brandurile vor cere si vor primi preturi mai mari pentru unicitatea lor, pentru acele beneficii intangibile ce nu pot fi repetate de catre un alt produs. Protejat de catre legea marcii de comert, un brand este un mini-monopol legal.



Mihaela Popa

PR Manager
Safilar

Produse naturale pentru ingrijirea casei
Produse din hartie
Produse antiumiditate
Cosmetice auto
Produse din hartie
Capcane ecologice pentru daunatori
Solutii ecologice pentru daunatori
Produse din hartie
Copyright Safilar 2007
Home  |  Noutati  |  Compania  |  Branduri  |  Branding  |  Presa  |  Cariere  |  Harta Site  |  Contact